onsdag 17 november 2010

Twitter vs. Facebook

Facebook is where you lie to people you know. Twitter is where you're honest to strangers.

Ojoj, serious shit, nu pratar vi om sociala medier. Tja, vilket media är "bäst"?

För att kunna veta vilket av facebook eller twitter som vore bättre än det andra krävs en skala som inte helt existerar. Vi kan dock prata om användare, och på något sätt låta det basera hur poppis det är.

För inte alls så länge sen så kunde facebook sträcka ut sin service till större delar av Asien och fick tack vare det 500 miljoner användare totalt. True story. Twitter däremot har inte samma popularitet och landar på 75 miljoner, true story. Och inom halvåret så gick antalet användare för farmville om twitter, med sina 80 miljoner. True story. Skulle detta innebära att farmville är "bättre" än twitter? Nä, så kan det ju inte vara. Jag erkänner att dessa artiklar inte är så aktuella längre...

När man pratar om företagsetik så finns det två olika uttryck som kan te sig lika, men innebär inte samma sak;
  • "A company that has done good."
  • "A company that has done well."
Skillnaden är att ett företag som antingen gör bra eller går bra. Alla dessa tre, twitter, facebook och farmville går nog tämligen bra, men vilka gör bra?

Farmville har fått kritik på grund av att spelet, nästan, anser att det är bra med svart-arbete. Folk kunde anställa andra spelare som fick "lön" i form av olika presenter i spelet. Nice...

Facebook är bra med alla sekretessinställningar, och man får adda hur många kompisar man vill. Okej, det finns en gräns, vid 5000. Till skillnad från Path som låter dig ha max 50, men då kan vi anta att det är 50 riktiga vänner. True story. MEN, det kommer alltid ett men, Zuckerberg hade tydligen gått ut med löftet att facebook alltid kommer vara stängt och du måste inte pilla med sekretessinställningar. Sen en dag blev allt publikt. Fuck... Det gjorde folk rädda och det fick motsatt effekt, folk börja stänga in sina profiler så inget kunde ses av någon utanför den sociala gruppen. Så, facebook gör säkert bra, men har gått ifrån sitt ursprungliga löfte.

Twitter är puplikt, alla kan se dina tweets och du kan se allas, det finns ingen opt-out. Jag kan se vad Stephen Fry gör och kan följa honom så alla hans tweets hamnar hos mig. Det trevliga är att vi måste inte vara vänner för det. Samt, eftersom twitter är så enkelt, och har bra klienter till både Android och iPhone så kan man räkna med atten person gör många uppdateringar, han eller hon kanske har en del att säga, med sina max 140 tecken. OCH, twitter lovade aldrig nått de inte kunde hålla, det var publikt, är fortfarande.

Jag är partisk, jag gillar alla sätt att uttrycka sig på, som till exempel den här bloggen. Den här ger mig mer än 140 tecken och twitter ger mig möjlighet att beskriva hur jag verkligen känner mig. Awesome.

BTW, citatet ovan är från onlydanno på twitter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar