tisdag 16 november 2010

iPad

Här har jag inte skrivit på länge. Inläggen är få och sällan och jag får antingen skärpa mig, eller lägga ner verksamheten. Och lägga ner är inte ett alternativ. Jag har varit upptagen på andra sätt, twitter, facebook, den andra bloggen och allmänt plugg har tagit min tid.

Mycket har hänt i teknik-världen sen sist, Kin har kommit ut och lagts ner, så nog sagt om det. Lagom till att jag lärde mig skillnaden mellan iPhone 3G och iPhone 3GS så kom iPhone 4 ut, jag känner mig väldigt bakom. Som vanligt när Apple lanserar något så kommer kritiken, och när de väl hade löst antennproblemet så började folk klaga på att glaset var för skört, och framförallt att det var glas och inte plast den här gången.

Apple sålde till en början slide-on skal i sin apple-store, men sen var det någon smart kille som publicerade risken med att få nån liten sten/vass sak mellan skalet och fånen som gav repor, sprickor och gav en större risk att glaset skulle gå sönder. Inom en vecka att artikeln blev publicerad så drog Apple in alla slide-on skal och sålde inte skal alls. Och efter ett tag började skalen säljas igen, men bara snap-on eller bumpers. Storyn publicerad av Ryan Block gdgt.com.

iPhone 4 har fått stå emot mycket kritik med antennproblem och nu glasproblem. Antennen kan jag förstå att folk blev bittra över, men glaset? Jag har i skrivandets stund sett key-notes för samtliga iPhone-modeller minst 3 ggr (iPhone 3GS 4 ggr, den är så nice), och jag har inte en enda gång hört Jobs, eller nån annan säga; "... and of course, it is all right to drop it.". Är vi konsumenter idioter som hittar på egna specs? Är vi så fumliga att vi antar tillverkare har tänkt på tapp-risken. Skaffa en hajfena om det vore så.

Visst, iPhone 4 ska ha en större skaderisk än sin lillebror 3GS och det är helt rimligt att anta att nästa modell ska vara bättre. Varje nyare modell ska vara bättre än sin föregångare, det antar vi också som konsumenter, och så på HTC som håller detta löfte... Yeah right, detta ger mig krut att säga, Fandroids är idioter, eller kanske mer att HTC behandlar sina kunder som idioter. Och på tal om hållbarhet, artikel från idg.se, hoppsan... Det enda som jag hatar med Apple och alla iOS-relaterade produkter är mer ett arv som de gett skribenter, det finns inget konsekvent användande av stavningen, Ios eller iOs eller iOS, osv.

På tal om Apple, de fick lite skit för att de inte än har inkluderat blu-ray i nån produkt än och det retas de för av Microsoft. Och alla Microsoft-anställda anser att blu-ray är da shiet och way of the future, eller?

Det här blev lite längre än vad jag hade tänkt från början, och jag har antagligen träffat och trampat på några tår. Men jag tror inte nån blir arg på det jag skriver, ingen läser ju det här ändå. :P

Och anledningen till att jag började skriva det här inlägget var att jag har äntligen sett en iPad på riktigt, på LIU...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar