lördag 27 november 2010

PS

”Får” man redigera sina bilder? Eller ska kameran enbart fungera som ett verktyg för att kunna frysa tiden som den är? Jag var mycket emot photoshop när jag började fota, men efter ett tag så ”lärde” jag mig att det var ganska kul att kunna redigera sina RAW-filer i efterhand. Det hade nog en hel del att göra med att jag inte kunde hantera photoshop och använde det mest för att göra en bild svartvit.

Jag köpte min systemkamera hösten 2009, men började inte fota i RAW förrän den vintern. Det känns lite tragiskt, men mitt främsta syfte med min nya kamera var att kunna ställa in olika slutartider, något som mina dåvarande hybrid var mycket begränsad i.

Jag började pyssla lite med BW-bilder, som inte bara är svartvita bilder, utan svartvita bilder med små färginslag i sig. Detta gjorde jag min första tema-vecka på, som finns på Elden. De bilder som ligger ute under den tema-veckan är gjorda helt för hand, helt utan några trollspön eller colour-range selection. Dels för att jag inte visste hur man gjorde, och dels för att om jag gjorde det helt för hand så visste jag att det blir gjort på rätt sätt. Nu när jag är lat så tar jag ofta colour-range selection, men tycker the old fashion way ger bättre reslutat.

Efter ganska kort stund tröttnade jag på att redigera RAW, men sen kom en uppenbarelse sommaren 2010. Jag kom på hur man kunde göra quasi-HDR och kunde mynta ett uttryck som även förklarade min nyfunna nisch; foto-orealism. Detta var ganska enkelt, men passade inte på alla bilder. Men det gav mig anledning att gå tillbaka x antal månader och prova min nya stil på gamla foton. Detta tema finns också på Elden.

Men även det dog ut och jag kände mig oerhört begränsad i vad jag gjorde. Ändå fram tills en elev och fellow photographer tipsade mig om moderskeppet.se. Jag hade nosat på denna sida innan, men inte gillat den eftersom det var mycket jag inte förstod, och om jag inte förstår det jag gör kommer jag aldrig att kunna lära mig. Men nu verkade läget vara annorlunda, nu var kanske tiden mogen, jag kunde verkligen ta till mig de guider som fanns och det gav återigen ett lyft till mina foton, även äldre som inte var i RAW-format. Detta tackar jag dig för, jag visste inte jag kunde åstadkomma något sånt.

Nu känner jag mig helt bekväm i att post-processera mina bilder, det ger dem ett lyft, och så länge man inte lägger till eller tar bort element från andra källor som inte hör bilden till så är jag glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar