torsdag 25 november 2010

Kreativitet

Jag vet att jag ibland skriver på engelska, det är ett bra sätt att underhålla den färdigheten. Man förstår, sen använder. Kanske tvärtom, jag är inte helt klar själv. Men detta inlägg kommer vara på svenska och handla om kreativitet, när det kommer till fotografi, givet.

Så visst, att gå från ett fototema som "Min kärlek till eld" till "Vinterljus 2010" kan se ut som ett steg tillbaka när det kommer till kreativitet. Det finns inte mycket utrymme att vara kreativ när vi ska fotografera mer eller mindre samma sak.

Eller?

Jag känner mer att kreativitet gynnas stort av att ha begränsningar, ramar, osv. Om området var helt öppet så valfriheten så stor att det är inget kreativ process, bara en process. Det var just det som var meningen med gemensamma teman, att få vara kreativ inom en viss ram, ett ämne. Så nu är vi steget längre, gemensamt tema, och mer eller mindre gemensam plats.

Så visst, anledningen till att jag föreslog detta tema var att jag inte orkade vara så kreativ en gång till, jämfört med föregående teman. Men då ska det kanske tilläggas att vissa bilder som har publicerats har varit krävande att genomföra, eftersom det är både komma på ett bra motiv OCH genomföra skiten. Nu ska vi "bara" genomföra.

Eller?

Vi ska båda välja ut och genomföra en fotografering, när det är mörkt och folk är runtomkring som kanske tycker man är grymt nördig. May it be. Det för mig är en utmaning i sig. Visst, vi skapar inte ett motiv, som innan, men (och det här är ett stort MEN) vi kommer göra en bild, på samma motiv, personlig. Då måste vår innovativa och kreative sida synas, annars kommer det ju bli astrist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar